2022-2023.

Како разговарати са дететом о трагедији - фајл за преузимање

Поштовани родитељи,

Бринути се за децу, подизати их и учествовати на њиховом путу ка сазревању и одрастању је можда најтежи, али и најлепши  задатак родитељства. Сигурни смо да се слажете с нама да им треба пружити све оно што заслужују и очекују, да је важно да се  осећају сигурно и пријатно, да им треба пуно љубави и пажње како би  сутра били честити, поштени, истрајни, одговорни, родољубиви и образовани људи.
Ово је мала подршка ка вашем и нашем заједничком циљу.
Примере постера и кратке филмиће погледајте на овом линку.
https://www.unodc.org/unodc/rs/listen-first/Serbian/videos.html

Препоручујемо вам и овај кратки видео на овом линку.
https://youtu.be/eHW23wa7Sgc

O емоцијама (2. део)

О емоцијама и зашто су нам важне, прочитајте, погледајте, послушајте овде.
Хвала!


објављено 3. јуна 2020. године

O емоцијама

О емоцијама и зашто су нам важне, прочитајте, погледајте, послушајте овде.
Хвала!


објављено 15. априла 2020. године

 O вредностима

О вредностима и зашто су нам важне, прочитајте, погледајте, послушајте овде.
Хвала!


објављено 28. априла 2020. године

 

Резултати анкетирања о учењу на даљину

Овде можете видети шта о учењу на даљину мисле ученици и родитељи .


објављено 26. априла 2020. године

Вежбе опуштања


Поштовани ученици, родитељи, учитељи, наставници,

Почетак нове недеље увек носи и велики број питања и нове (старе) обавезе са којим треба да се изборимо. “Почиње школа!“, „Крећем на посао!“, Кад је оно пробни? Сутра!!!, „Шта ли ћу добити из рада из енглеског, српског или биологије?“, „Јој, нисам послао Драгани рад! Наљутиће се!“, „Ух, данас ништа посебно нисам урадио.“, „Само да још смислим шта ћу сутра за ручак.“...

Запамтите – немате апсолутно ништа од тога што ћете само регистровати да вам предстоје обавезе и обавезе и обавезе.

Време је за паузу! Можда је то баш у тренутку када радите на неком обимном и важном задатку. Пауза често може да помогне не само да се опустите, већ и да приступите задатку (читај: обавези) из неког другог угла.

Ево наших предлога за паузу:

1. Вежбе опуштања (за мале и велике)

“ПРИЗЕМЉЕЊЕ”

Ову вежбу можемо применити у стању високе узнемирености, страха, панике или неких других непријатних осећања као што су љутња, туга,...

Погледај око себе и наведи:

5 ствари које можеш видети

4 ствари које можеш додирнути

3 ствари које можеш чути

2 ствари које можеш мирисати

1 ствар којој можеш осетити укус

“ПЛАНИНА”

Стани усправно и рашири стопала у ширини бокова.

Руке стави уз тело.

Замисли да си планина...висока, мирна, непомична, достојанствена.

Сунце, киша, облаци, олује, снег долазе и одлазе.

А планина остаје и даље иста, мирна и непромењена.

И ти можеш бити као планина. Миран и непромењен, упркос свему што се дешава око тебе и у теби.

Буди планина.

«ВРУЋА ЧОКОЛАДА»

Замисли да у рукама држиш шољу вруће чоколаде и примакни је испод носа

Дубоко удахни кроз нос као да миришеш врућу чоколаду.

Полако издахни кроз уста да охладиш врућу чоколаду

Понови неколико пута

«ДУВАЊЕ БАЛОНА»

Замисли да је твој стомак балон.

Дубоко удахни на нос и примети како се твој балон повећава.

Лагано издахни на уста и примети како се балон смањује.

Понови неколико пута

«БАЛОНИ ОД САПУНИЦЕ»

Замисли да имаш сапуницу.Дубоко удахни на нос.Кратко задржи дах.Полагано издахни на уста и замисли како си надувао балон од сапунице.Ако имаш неку бригу која те мучи, замисли да та брига са балоном од сапунице одлази далеко...Понови неколико пута и уживај у балонима од сапунице који лете око тебе.

«ЗАМИСЛИ БАЛОН И НАДУВАЈ ГА»

Замислите да дувате балон. Ставите руке поред усана, дубоко удахните и почните да дувате замишљени балон, полако. Како «балон» расте, тако се шаке шире све док се шаке потпуно не отворе. Сада нека се «балон» постепено издувава, шаке се полагано скупљају. Поновите вежбу 5 пута

“ОСМИЦА”

Замисли да је твој кажипрст оловка.

Почни од средине осмице.

Док удишеш прати или нацртај горњи део осмице на својим ногама или на столу испред тебе.

Док издишеш нацртај доњи део осмице.

«МИРИСАЊЕ ЦВЕТА»

Затвори очи и замисли да у руци држиш цвет.Дубоко удахни и замисли да осетиш освешавајући мирис цвета

Лагано издахни и примети како се осећаш

Понови неколико пута

“МОРСКА ЗВЕЗДА”

Рашири јако прсте једне руке.

Одлично! Управо си направио морску звезду!

Кажипрстом друге руке нежно прати прсте руке која је раширена као морска звезда.

Почни од палца и полако прати сваки прст одоздо према горе и опет доле.

Док кажипрстом пратиш прсте усмери своју пажњу на дисање.

Удахни док идеш према горе и издахни кад се спушташ према доле.

Понови неколико пута.

“СЛОНИЋ КОЈИ ДИШЕ”

Стани усправно и испружи обе руке испред себе.

Скупи шаке заједно. Управо си направио сурлу слонића.

Дубоко удахни на нос и дигни руке високо изнад главе као слонић своју сурлу.

Лагано издахни кроз уста и спусти руке уз тело као слонић своју сурлу.

Понови неколико пута.

“ДУГА”

И ти можеш направити своју дугу. Затвори очи или их остави отворене, како ти желиш. Седи усправних леђа на столицу, са ногама на поду. Нека ти руке висе са стране.

Полако рашири руке у страну и истегни их колико год можеш, дланови нека буду окренути према горе. Полагано подижи руке према горе, до главе и истегни их још према горе. Сада спусти полагано руке док су дланови окренути према горе да се врате у почетни положај уз тело.

Сада уз покрете руке усмери пажњу на дисање. Рашири руке у страну, дланови окренути према горе, полако подижи руке на удах према горе до главе. А онда на издах почни руке полагано спуштати, дланови су окренути према горе и уживај у дуги коју ствараш.

Понови неколико пута.

За своју следећу дугу устани. Рашири руке у страну, дланове према горе, и подижи руке на удах високо горе...А онда на издах, твоје руке се спуштају...Можеш покушати још једном.

“ЉУЉАЊЕ БРОДА”

Направи брод од папира.

Лези на под, на леђа, са јастуком испод главе да можеш гледати свој стомак.

Стави брод на стомак и руке поред тела.

Лагано дубоко удахни на нос и издахни на уста.

Гледај како се брод на твом стомаку диже и спушта док дишеш дубоко и полако.

Понови неколико пута.

“ХОДАЈ КАО КОРЊАЧА”

Скините ципеле и чарапе.

Данас чемо ходати као корњаче. Корњаче су врло тихе, тако да ћемо ову вежбу радити у тишини. Почни полако ходати као корњача у круг....Хајде да видимо колико споро можеш ходати. Своју пашњу усмери на своја стопала и ходање. Осети како твоја стопала иду горе и доле. Осети тло (траву или тепих) испод твојих стопала. Је ли мекано или тврдо? Ако је твоја пажња одлутала то је у реду. Само је опет врати на ходање. Поново осети како твоја стопала иду горе и доле. Сада пробај ходати још спорије.... као стара корњача....

Ти си одлична корњача. Желим ти радостан наставак дана.

«ГАШЕЊЕ СВЕЋИЦА»

Подигните једну руку и раширите прсте. Замислите да су ваши прсти свећице на торти. Дубоко удахните и дугим дувањем угасите једну по једну свећицу. Када угасите једну свећицу савите један прст, тако да на крају сви прсти буду скупљени у шаку. Почните од палца.

«МИРИШЕМ ЦВЕТ»

Зажмурите и замислите да у руци држите цвет који највише волите. Затворених очију удишите кроз нос мирис цвета, дубоко и полако. Онда полако издишите на уста. Поновите вежбу 5 пута.

«ДИШЕМ КАО МЕДА»

Замислите да сте меда који спава дубоким зимским сном у својој јазбини. Удахните кроз нос, задржите ваздух док у себи избројите 1-2-3, онда полако издахните ваздух 3-2-1.

«ДИШЕМ КАО ЗЕКА»

Три пута узастопно кратко удахните кроз нос, а онда полагано издахните кроз нос. Тако њушка зец – када мирише шаргарепицу.

2. Виртуелни обиласци

Народни музеј у Београду: http://www.narodnimuzej.rs/virtuelnimuzej/

Виминацијум: http://viminacium.org.rs/izlozbe/virtuelni-muzej/

Британски музеј: https://research.britishmuseum.org/research/collection_online/search.aspx

Ермитаж: shorturl.at/ciJV4

Лувр: https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne#tabs

Музеј Смитсониан: https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour

МЕТ: https://www.metmuseum.org/art/online-features

...

Претражите интернет и наћи ћете доста бесплатних премијера представа, још музејских тура, забавних и едукативних садржаја који ће обогатити ваше време.

3. Лексикон - shorturl.at/puAO4

Лексикон је намењен свим узрастима. Верујемо да ће се одрасли подсетити својих школских дана попуњавајући га. Желимо вам да се добро забавите! J

објављено 20. априла 2020. године

 

Од читања се расте.

Овде сазнајте како!

објављено 13. априла 2020. године

Који је твој стил учења?

Учење је природан процес који захтева ослањање на познато, разумевање, повезивање, примену у пракси, изазов, откривање, истраживање, уживање...Учење је и један од најраспрострањенијих процеса који нам се "дешавају". Без обзира где смо и шта радимо велика је вероватноћа да учимо. Без обзира да ли је намерно или "случајно" , сваки наш корак представља резултат претходног учења или стицање новог знања. Учење је читање новина и књига колико и прелазак улице, вожња аутобусом или гледање филма или ТВ серије, а све то представља различите стилове учења.

Стилови учења представљају описе ставова, понашања и акција и одређују начине који су нама најпогоднији за учење. Нико од нас у сваком датом моменту не користи само један искључиви стил учења већ их комбинује. У зависности од тога преко ког канала радије примамо поруке, делимо се на визуелне, аудитивне и кинестетичке типове. Најквалитетнији типови учења јесу управо комбиновани јер тако задржавамо и користимо оно што смо научили. Учење јесте, у неку руку, кружни процес који представља употреба наученог у сврху новог учења и тако у круг. Управо је зато и важно да учимо трајно и квалитетно.

Сада попуни упитник и сазнај који је твој доминантни стил учења, кликни овде

Овде погледај објашњења о сваком стилу појединачно и како га побољшати, кликни овде.

Остало је још да попуниш упитник који је нама јако важан,  
https://docs.google.com/forms/d/1O6XD3k42zRuA2meE5HqEicInUpJ15PBzswJt9sjuRzQ/edit

објављено 5. априла 2020. године

                                                                                                           Хвала на сардњи!

 

Хватање белешки

Драги ученици,

Када већ присуствујете часовима седећи испред рачунара и ТВ, потрудите да извучете максимум из проведеног времена, а најбољи начин за то јесте да пишете белешке. Хватање белешки је добар начин да се активирате и ангажујете током наставе, а уједно сузите обим градива које треба да савладате.Дакле, шта вам треба.Оловка и свеска која вам служи искључиво за овакве ствари.

Постоји више разлога зашто би требало да записујете на часовима, а довољно је само да кажемо да се писањем брже и више памти, да ће вам градиво бити већ познато када кренете да учите, да ћете записати неке ствари које не можете прочитати у уџбенику…

Хватање белешки је доказано одличан начин да брже и боље усвојите градиво. Бићете приморани да пазите како бисте записали праве информације, то ће вас навести да размишљате о томе шта наставник предаје, моћи ћете да протумачите те информације и појмове, да тражите разјашњење уколико вам нешто није јасно, све оно што вам неће бити доступно касније када кренете да учите.

Има смисла, зар не? Уколико на време стекнете навику да хватате белешке , стећи ћете једну невероватну навику и вештину која ће вам вишеструко користити. Бићете организованији, спремни за сваки час, пажљивији, имаћете више самопоуздања, проникнућете у систем сваког наставника, знаћете шта је ком наставнику битно, на шта обраћа пажњу, шта очекује сутра од вас приликом одговарања, писања домаћег…

Како хватати белешке?

Не постоји универзални начин који ће бити исправан или погрешан за сваког од нас. Како сви имамо начине учења који нама лично више одговарају, исти принцип важи и за белешке. Ово су неки општи савети од којих ће вам неки помоћи.

Научите да пажљиво слушате – Логично је да морате бити добар слушалац уколико желите да ефикасно пратите наставу. Све је ствар вежбе. Током предавања трудите се да вам ништа не одвлачи пажњу, не “вртите” друштвене мреже на мобилном, не дописујте се са другарима како наставник “смара” и кад ће крај часа да родитељи виде да сте одслушали своје. Трудите се да тих пола сата или колико вам предавање већ траје будете концентрисани само и искључиво на оно што наставник прича. Не покушавајте да запишете апсолутно сваку реч коју он изговори. Ваш задатак је да схватите шта је битно и шта морате записати, а шта не. Наравно, уколико наставник напише нешто на табле или је представљено на слајду вероватно се ради о нечему јако битном.

Пронађите свој систем – Најбитније је да пронађете свој систем. Можете да користите 101 маркер, да направите свој систем скраћеница јер ће вам то у многоме олакшати записивање и уштедећете на времену, можете појмове да запишите својим речима, јер ће вам тада ствари бити много јасније. (То се зове парафразирање и одличан је начин да проверите да ли сте заиста разумели оно што се предаје.) Када год нешто записујете оставите око 1цм места са леве стране како би могли да ставите ознаке које ће вам омогућити да лакше прођете кроз белешке касније. Ово је врло корисно јер лако заборављамо ствари и уколико не ставимо додатне ознаке тешко ћемо се сетити на шта се односило нешто што смо забележили. На пример:

Звездица –јако важно

Квадрат или троугао – основни појмови, повезивање са другим појмовима

Знак питања -нисам разумео, додатно објашњење

Круг – питаћу још некога

Стрелица – слично са претходним што сам научио…. Све је то ваш избор.

Поредите белешке са другарима – Није лоше да на крају предавања упоредите своје белешке са другарима који такође записују на предавању јер је то одличан начин да проверите да нисте можда нешто пропустили. Такође, уколико знате да нисте стигли нешто да запишете, одмах након часа замолите неког од другара да вам позајми своје белешке да надокнадите пропуштено.( Ето разлога за заједничко учење и комуникације преко вибера) Покушајте да схватите због чега су нечије белешке суво злато и исту тактику примените и сами. Уколико имате прилику, питајте их за савет.

Враћање белешкама – Без обзира на то колико добро хватате белешке и колико често то радите, уколико им се не вратите одмах након предавања само сте губили време. Пре свега, белешке које направимо на часу у 90% случајева су хаотичне, зато их морамо довести у ред да би нам касније биле од користи. Од суштинске је важности да након часа прочитате своје белешке и пола градива ћете запамтити баш у том тренутку јер су вам информације још свеже.

Сад кад сте прочитали цео текст, прочитајте само речи које су болдоване (потамњене) и биће вам још јасније шта треба да радите.

Немојте се изненадити ако наставници историје, географије, биологије, српског језика, хемије, физике… буду тражили за домаћи да им предате своје белешке са часа ! Сретно!

Следећи пут имаћете прилику да проверите свој стил учења.

објављено 30. марта 2020. године

Деца и технологија

Већини деце у данашње време омиљена играчка је паметни мобилни телефон, таблет или рачунар. Доказано је да прекомерна употреба екрана, код одређеног броја деце доводи до зависности, мањка енергије и креативности, дефицита социјалних вештина, као и до проблема са физичким здрављем ( крива кичма, проблеми са видом, гојазност). Међутим, чињеница је да смо на неки начин сви у свакодневном животу и комуникацији усмерени на технологију и да нам је дигитална писменост неопходна. Како онда наћи средину? Колико времена испред  екрана се неће негативно одразити на раст и развој детета?
Можемо да истакнемо да то првенствено зависи од самог садржаја ком ће се дете посветити. Када је, на пример, у питању едукативни садржај – дете припрема презентацију свог рада за неки предмет и одлучило је да за то одвоји два дана по 2-3 сата – у реду је не ограничавати га у томе. Наравно, препоручљиво је правити паузе како би се одмориле очи и протегли мишићи. Било би, такође, добро да дете у том контексту усмеравате и на писану литературу и књиге које може пронаћи у библиотеци. Уколико је, с друге стране, дете у стању да сваког дана проведе сате гледајући јутјубере или играјући видео игрице, притом запостављајући своје обавезе, неопходно је увести правила и ограничења. Како би се, с једне стране, умањили потенцијални ризици, а с друге, максимално извукли бенефити које пружа технологија, потрудите се да следеће предлоге спроводите у дело.

 Неке опште препоруке би биле:

1) “Забрањена зона“. Уведите правило и јасно дефинишите у којим ситуацијама је у потпуности забрањено имати екран испред себе – на пример за време оброка, пред спавање, док се учи нешто за шта није потребно служити се Интернетом, када дођу гости или се иде у госте, док се возите аутом. Такође, можете увести правило да се мобилни телефон, таблет и рачунар користе само у дневном боравку.

2) Постављање ограничења. Уведите правило да се мобилни телефон, таблет или рачунар, када се користе у слободно веме (не за школске потребе), користе максимално 1-2 сата дневно. Такође је препорука да се ово сматра привилегијом, односно да се време продужи до 2 сата дневно као награда за добро понашање, неки успех и слично, или да се скрати, па чак на одређено време и у потпуности укине, као казна за неприхватљиво понашање.

3) Постављање приоритета. Време испред екрана не треба да буде приоритет у односу на учење, дружење са вршњацима, физичку активност, кућне обавезе. Када се испуне ове ставке следи време испред екрана као награда.

4) Заједничке активности. Пронађите које то игрице можете да играте или које видео садржаје да пратите заједно са својим дететом. То може повољно утицати на ваш однос, блискост и комуникацију.

5) Друштвене мреже. Контролишите шта дете дели на друштвеним мрежама и скрените му пажњу уколико приметите да дели превише информација (адресу, број телефона) и/или поставља неприкладан садржај и фотографије. Увек објасните зашто то није прихватљиво. Препорука је да деца не отварају налоге на друштвеним мрежама (као што суФејсбук, Инстаграм, TикTок) пре 13. године живота.

6) Контрола садржаја. Контролишите шта дете гледа на Интернету. У складу са тим такође можете да поставите правила – рецимо да је забрањен садржај који промовише насиље, у ком се претерано псује, и слично. Под овим не мислимо да дете треба држати „под стакленим звоном“. Напротив, потребно је да дете стиче социјални имунитет и, донекле, да буде у току са оним што већина вршњака прати, али ако се заинтересује да прати неког јутјубера који пласира неприкладан садржај подстичите код  детета критичко размишљање – шта му се ту допада и због чега, шта му се не допада и због чега, да ли би нешто друго могло да буде прикладније, какво је ваше мишљење о том садржају и због чега.

 7) Властити пример. Да би дете знало што боље и квалитетније да управља својим временом било би добро да од вас научи како се то ради. Уколико ви сами доста времена током дана проводите гледајући у екран, на друштвеним мрежама, занемарујете своје обавезе и заједничко време са породицом, немојте очекивати да ће ваше дете радити супротно – ви сте његов узор.

И још нешто.
Право на одрастањеу сигурном окружењу је темељно право које вреди за све нас.
Битно је да се и у
онлајн окружењу дете зна заштити:

  • да неће реаговати на исти начин ако неко учини да се осећа нелaгодно,
  • сачуваће доказе,
  • обратиће вам се за помоћ или другој одраслој особи у коју има поверења,
  • пријавиће  мобилном оператеру,Интернет Хотлајну или полицији.
  • заштити ће се и ако поштује  Интернет правила понашања,а нека од правила су:

-није добро писати великим словима-то се сматра викањем,
-ако се желимо нашалити користимо „смајлије“ како би нас људи лакше схватили,
-никад не вређати због расе, националности или верске припадности,
-никад не псовати и не вређати особе са којима се комуницира путем чета,Фејсбука...
-никад, али никад се не представљати као неко други.

објављено 26. марта 2020. године

Неколико препорука родитељима како превазићи новонасталу ситуацију

Драги родитељи,
Верујемо да сте одговорни и да већину времена проводите код куће. С тога желимо да вам олакшамо прилагођавање у новонасталој ситуацији и да проведете време на што квалитетнији начин.
Важно је :

  1. да ваша деца не занемаре своје школске обавезе,
  2. неопходно је да задржите рутину свакодневнице, а наш предлог је да се у редовним временским размацима смењују следеће активности: устајање и доручак, праћење ТВ – лекција и препоруке наставника, помоћ у кући, породични ручак, одмор- слободно време, реприза ТВ – лекција и израда домаћих задатака, слободно време, вечера, спавање
  3. уколико радите од куће, ускладите своје обавезе и школске обавезе ваше деце- будите узор свом детету – док ви радите нека и ваше дете има обавезу учења.
  4. не заборавите на себе – имајте својих 5 минута!
  5. „наоружајте“ се стрпљењем и без панике!!!

Током недеље на школском сајту моћи ћете пратити објаве у прозорчету пепси службе. 

Неколико препорука ученицима како превазићи новонасталу ситуацију

Драги ученици,
Верујемо да сте и ви као и ваши родитељи одговорни и да већину времена проводите код куће. У новонасталој ситуацији подсетићемо вас на неколико ствари:

  1. Ако сте код куће, то не значи да сте на распусту. Прихватите своје школске обавезе и руководите се препорукама наставника.
  2. Имате прилику: 
    да постанете самосталнији,
    да свој дан организујете на другачији начин – сами, а да вам није досадно,
    да проналазите различита решења и начине да дођете до информација,
    да се што више посветите својим интересовањима,
    да се још више зближите са својим укућанима, другарима и пријатељима
  3. Опрезно на друштвеним мрежама:
    руководите се правилом БУС – безбедно, умерено, садржајно,
    користите правила добре комуникације – без увредљивих садржаја и порука,
    групе су направљене због лакше и брже комуникације,
    сетите се да увек неком можете помоћи и да није срамота да тражите помоћ,
  4. Сада је време да покажете да сте стрпљиви, нежни, одговорни, солидарни, креативни...

 Током недеље на школском сајту моћи ћете пратити објаве у прозорчету пепси службе.
објављено 20. марта 2020. године

 

 

upis prvaka 

pepsi sluzba1

upis osmaka

takmicenje matematika

 

 PametnoIbezbedno

 

 

takmicenja SVA

petljajpg

 

face

 

 

 

 

 

moodle